Zen en de kunst van het Facebook-onderhoud

Facebook Congres
Mensen vermerken en merken vermensen: terwijl iedereen meer dan ooit bezig is met zijn ‘personal branding’, willen merken opeens ‘je vriend’ zijn. Maar net zo min als dat je je eigen personal brand voor 100% kunt ‘zijn’, kan een merk daadwerkelijk je vriend zijn. Evengoed proberen veel merken een eind in de buurt te komen. Hoe doen ze dat en wat levert het ze op?

Het Congres Facebook Marketing (11 juni 2013, Utrecht) stond in het teken van deze en soortgelijke vragen. De verschillende sprekers gebruikten bij het zoeken naar antwoorden veel de woorden eerlijkheid, relevantie, dialoog, ervaring, openheid, storytelling, transparantie, beleving, context, emotie, timing en – boven alles – eenvoud.

Succesformules

Woorden die ook in verschillende formules terugkwamen waarmee je op een goede manier als merk de dialoog aangaan met je fans. Zoals TRUST, de Likeonomics-formule van Rohit Bhargava:

  • Truth
  • Relevance
  • Usefulness
  • Simplicity
  • Timing

Of de STEPPS-formule die Mischa Coster aanhaalde, en die je helpen om ‘sociaal besmettelijke content’ te produceren:

  • Social currency
  • Triggered
  • Emotion
  • Public
  • Practical value
  • Story

Plastic fantastic

Veel van wat gezegd werd, geldt ook voor andere social media dan Facebook. Ik ben daarom ook oprecht benieuwd waar dit naartoe gaat: durven merken echt eerlijk en open te worden? Ook hun lelijke kanten te erkennen? Werkelijk te luisteren naar hun publiek – en eerlijk terug te praten? Het laagje ‘plastic fantastic’ verwijderen en accepteren dat we in een steeds transparanter wordende wereld leven, waarin ‘doofpot’ een archaïsch woord wordt? Met andere woorden: dat merken ‘volwassen’ worden? En ook humor, zelfspot en scherpe stellingnames niet schuwen? Volgens de best practices van dit moment is dat namelijk de toekomst.

Schuivende panelen

Maar hoe ontstaan die best practices? Er komt nieuwe technologie, daarmee gaan mensen en merken experimenteren. Het effect wordt gemeten en geëvalueerd, er volgen nieuwe experimenten, enzovoorts (vergelijk het leerproces van Kolb). In dat proces worden wetmatigheden ontdekt en gedeeld: de best practices die gaandeweg uitgroeien tot ‘de waarheid’. Maar met het toenemende inzicht verdwijnen waarheden om plaats te maken voor nieuwe.

Tegelijkertijd ontwikkelt de technologie zich verder en ook de mensen die die technologie gebruiken, ontwikkelen zich door. Deze schuivende panelen zorgen voor een zich almaar wijzigend speelveld. Met steeds nieuwe best practices. En steeds nieuwe vergezichten en bijbehorende buzzwords.

Art & copy

Maar terwijl veel verandert, blijft ook veel hetzelfde – weliswaar in een andere vorm, maar toch. Want tijdens de breakoutsessie van Rober Doggers van Yune Social kwamen veel succesvolle Facebookposts van merken voorbij. En dat is gewoon ouderwetse tijdschrift- en billboardreclame die zich aan een paar nieuwe spelregels moet houden. Erg leuk om te zien! (En om te maken…)

succesvolle_facebook_post

Best practices

Op de site van het Congres Facebookmarketing komen binnenkort alle presentaties te staan – met daarin de actuele aanbevelingen, inzichten en voorbeelden. Wie dus de diepte in wil, kan zich helemaal uitleven – of het nu om adverteren op Facebook gaat, het targetten van doelgroepen, de koppeling met andere applicaties en websites, big data en het opbouwen van ad hoc realtime profielen van gebruikers van online diensten, contentcreatie, dialoog voeren, etc. Want vergeet niet dat Facebook eigenlijk het kanaal is met wereldwijd het allergrootste bereik, terwijl het tegelijkertijd als communicatiemedium toegankelijk is voor Coca Cola én de bakker om de hoek – zie ook deze video.

De belangrijkste tip die de verschillende sprekers meegaven, is misschien wel deze gouwe ouwe: denk ‘out of the box’…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s